138 Rajd Promienisty
ŚLADAMI TAJEMNIC PUSZCZY BUKOWEJ
9.09.2012 (niedz.)

dystans: 12 km

Zbiórka na Osiedlu Bukowym (pętla autobusowa) o godz. 10.00

Buszcza Bukowa skrywa wiele tajemnic. Jedną z nich jest kamienny pomnik znajdujący się nie opodal najwyższego wzniesienia Wzgórz Bukowych - Bukowca. 
Jakie były powody budowy pomnika? Kogo upamiętnia? - na te, i inne pytania odpowiemy sobie podczas rajdu, na który serdecznie zapraszamy.

Trasa rajdu:

1. Osiedle Bukowe - START
- osiedle zostało wzniesione na gruntach Klęskowa - dawnej wsi podmiejskiej. Projekt osiedla wykonano w biurze "Miastoprojekt". Budowę rozpoczęto w 1983 r. Docelowo ma tu mieszkać ok. 18000 osób
Uliczki na tym osiedlu noszą nazwy kolorów np.: Fioletowa, Seledynowa, Pomarańczowa. Nazwy ulic korespondują z kolorem elewacji stojących przy nich budynków.



2. Głaz Grońskiego - gnejs szaro-różowy, średnioziarnisty, odspojony; obwód: 12,3 m, wysokość: 1,4 m

Życiorys Stanisława Grońskiego

3. Głaz Serce - płaski blok granitu o obw. 14,5 m i wys. 1,5 m, zalega przy czarnym szlaku wiodącym z Os. Bukowego na Bukowiec. Nazwa kamienia pochodzi od jego kształtu.

4. Bukowiec
najwyższe wzniesienie Wzgórz Bukowych 149 m n.p.m.
Przed wojną wznosiła się tu wieża widokowa (zachowały się jedynie fundamenty), od kilku lat nad Bukowcem góruje wieża obserwacyjno - przeciwpożarowa (tzw. dostrzegalnia)


5. Pomnik Albrechta Rudelsdorfa. Pomnik upamiętnia jedną z ofiar katastrofy lotniczej jaka wydarzyła się w okolicach Bukowca 31 stycznia 1935 r. Wówczas to, samolot Junkers Ju 52 odbywający lot na trasie Gdańsk - Berlin, na skutek oblodzenia,  doznał niekontrolowanego obniżenia pułapu lotu i rozbił się o drzewa porastające wzniesienia Puszczy Bukowej. W katastrofie zgineli wszyscy znajdujący się na pokładzie maszyny  pasażerowie (8 osób - w tym Albrecht Rudelsdorf) oraz członkowie załogi (3 osoby).
W 2012 roku obok pomnika Rudelsdorfa ustawiono nowy monument upamiętniający pozostałe ofiary katastrofy lotniczej na Bukowcu


Samolot Junkers Ju 52 - średni samolot  transportowo - pasażerski. Produkowany był w latach 1931- 44. Łącznie zbudowano prawie 5.000 sztuk tego samolotu. Wytwarzano go w wielu wersjach  (pasażerskiej, towarowej, wojskowej) i używano do różnych celów ( m.in. do holowania szybowców, niszczenia min magnetycznych, a także wykorzystywany był jako bombowiec).

Samolot był trójsilnikowym dolnopłatem , wyposażonym w stałe podwozie. Moc każdego silnika wynosiła 725 KM.
Wymiary: długość - 18,9 m; rozpiętość - 29,24 m; wysokość - 4,65 m
Masa własna: 5.720 kg;  masa startowa: 10.500 kg
Prędkość maksymalna 265 km/h; pułap: 5.900 m; zasięg: 1.000 km

6. Ponikwa - strumień o długości ok. 1 km. Główne żródło jest częściowo obudowane. Strumień zanika w okolicy Czajczej Góry.

7. Dęby Wartownicy - 2 dęby szypułkowe (obwód 415 cm i 380 cm) rosnące na przedłużeniu ul. Smoczej, za wiaduktem autostrady (na rozwidleniu dróg do Kołowa i Chlebowa, w płn. części Kniei Bukowej), na szlaku czarnym (Nadleśnictwo Gryfino, Leśnictwo Podjuchy 267 f). 

8. PKP Szczecin Podjuchy (META)