|
Trasa
rajdu:
- Szczecin Podjuchy
- stara słowiańska osada, wciśnięta między Wzgórza Bukowe, a Regalicę. Wzmiankowana
po raz pierwszy w XIII w. W czasie swej historii Podjuchy należały m.in. do
Dąbia, Szczecina, a także do szpitala św. Ducha i klasztoru św. Jana. Część
Podjuch stanowiła bezpośrednią własność książąt pomorskich. Dopiero pod koniec
XVIII w. Podjuchy stały się samodzielną gminą wiejską. Mieszkańcy Podjuch utrzymywali
się z rolnictwa, połowu ryb w Odrze, a także z uprawy chmielu oraz (przez pewien
czas) morwy. W połowie XIX w. w Podjuchach działały dwa wiatraki i jeden młyn
wodny. Eksploatowano także złoża wapna, margla, glinki kaolinowej i torfu. W
1834 r. otwarto tu fabrykę wyrobów szamotowych założoną przez francuskiego przemysłowca
F.Didiera.
Podjuchy zostały wyzwolone w marcu 1945 r - w walkach brała udział polska jednostka
wojskowa: II Łużycka Dywizja Artylerii. Podjuchy zostały przyłączone do Szczecina
w marcu 1948 r.
- ul. Marmurowa - ul. Radosna -
rezerwat cisów "Zdroje".
Rezerwat utworzono w 1959 r. jako obszar badań nad naturalnym odnawianiem
się cisa na gruntach porolnych. Zajmuje on powierzchnię 2,12 ha. |
gałązka cisa |
- autostrada -według niemieckich planów miała prowadzić z Berlina przez Elbląg do Królewca. W 1936 r. oddano do użytku odcinek Berlin - Szczecin. W 1939 r. Hitler wysunął wobec polskiego rządu żądanie utworzenia eksterytorialnego korytarza dla jej przeprowadzenia przez obszar naszego kraju. Władze polski nie wyraziły na to zgody co stało się jednym z pretekstów hitlerowskiej napaści na Polskę we wrześniu 1939 r. Prace na dalszych odcinkach autostrady trwały do 1943 r. Wykorzystywani byli przy nich jeńcy wojskowi i robotnicy przymusowi z Polski i innych krajów Europy, więzieni w ok. 30 obozach.
- szlak niebieski - Psie Pole - niewielka środleśna polana na której gromadzili się myśliwi ze sforami psów przed rozpoczęciem polowania. |
-
źródło Chojnówki. Chojnówka - strumień
o długości ok 6 km. Wypływa z jeziora zwanego Oczkiem Marzanny, płynie wzdłuż
Drogi Chojnowskiej, uchodząc do Cegielinki (odnogi Regalicy) na wysokości Zdrojów.
-
Przełęcz Trzech Braci - przełęcz pomiędzy trzema wzgórzami:
Bukowcem, Kopytnikiem i Klasztornym. Tu również zbiegały się granice trzech
średniowiecznych właścicieli Puszczy Bukowej (miasta Szczecina, klasztoru w
Kołbaczu i rodziny von Palenów z Chlebowa). Zagadkową nazwę przełęczy próbuje
również tłumaczyć legenda:
Dawno, dawno temu, w miejscu tym napadało na podróżnych
trzech braci-rozbójników. Pewnego razu napadli na starego harfiarza, prowadzonego
przez córkę o niezwykłej urodzie. Bracia zabili starca, a dziewczynę uwięzili,
by im prowadziła gospodarstwo. Jej urok sprawił, że zapałały miłością zbójeckie
serca, Wszyscy trzej daremnie starali się o względy dziewczyny, W końcu doszło
do walki, w której bracia pozabijali się wzajemnie. Dziewczyna pochowała zbójców
pod trzema głazami, z których wyrosły trzy okoliczne wzgórza, a sama, nie chcąc
wracać do ludzi po tylu strasznych przeżyciach, zamieniła się w drzewo do dziś
rosnące na rozwidleniu Drogi Kołowskiej i Kluckiej
legendę zacytowano z przewodnika Wojciecha Lipniackiego "Knieja Bukowa
pod Szczecinem" ZW-P PTTK Warszawa 1981
- źródło Ponikwy -. Ponikwa - niewielki strumień o długości ok.1 km. Wypływa z trzech żródeł zlokalizowanych na zachód od skrzyżowania Drogi Dolinnej z Drogą Kołowską. Jedno ze żródeł jest częściowo obudowane. -
Bukowiec -najwyższe wzniesienie Wzgórz Bukowych 149 m
n.p.m. - Siodło Zielawy - miejsce skrzyżowania Królewskiej Ścieżki (po której biegnie szlak czarny) z glęboko wciętą w tym miejscu doliną Zielawy (szlak czerwony). Różnica wysokości wynosi ok. 30 m. - głaz Serce -płaski blok granitu o obw. 14,5 m i wys. 1,5 m, zalega przy czarnym szlaku wiodącym z Os. Bukowego na Bukowiec. Nazwa kamienia pochodzi od jego kształtu. |
wieża p-poż. na Bukowcu |
-
Klęskowo - dzielnica Szczecina, niegdyś wieś słowiańska należąca
m.in do klasztoru w Kołbaczu, oraz (w XIX w.) do rodziny Dohrnów - mecenasów
sztuki i fundatorów Muzeum Miejskiego.
Najbardziej imponującą budowlą Klęskowa jest wiadukt autostrady o dł. 241,5
m i wys. 22 m przerzucony nad doliną Rudzianki.