|
Zbiórka o godz. 10.00 obok przystanku PKP Zdroje
Trasa rajdu:
1. Szczecin Zdroje (przystanek
PKP) |
|
|
Jezioro Szmaragdowe |
3.
Droga Chojnowska - brukowany trakt łączący dzielnicę Zdroje z Przełęczą Trzech Braci, biegnie wzdłuż potoku Chojnówka przez rezerwat "Bukowe Zdroje". Długość ok. 3 km. |
Szwedzki Młyn - widok z 1935 r. Źródło: Encyklopedia Szczecina tom II |
4.
Szwedzki Młyn
- ruiny dawnego młyna wykorzystującego energię wodną potoku Chojnówka. Pierwszy młyn powstał tu już w XIII w. W okresie późniejszym młyn był wielokrotnie przebudowywany (np. w okresie wojny 30-letniej produkowano tu proch). W 1880 młyn został przerobiony na gospodę turystyczną. Funkcję tę pełnił do 1945. W pobliżu znajdują się pozostałości niewielkiego cmentarza ewangelickiego. |
|
Szwedzki Głaz |
6.
Przełęcz Trzech Braci
- przełęcz pomiędzy trzema wzgórzami: Bukowcem, Kopytnikiem i Klasztornym.
Tu również zbiegały się granice trzech średniowiecznych właścicieli Puszczy
Bukowej (miasta Szczecina, klasztoru w Kołbaczu i rodziny von Palenów z
Chlebowa).
Zagadkową nazwę przełęczy
próbuje również tłumaczyć legenda: |
Wieża p.poż na Bukowcu |
7.
Bukowiec - najwyższe wzniesienie Wzgórz Bukowych 148,3
m n.p.m.
|
8. Żródełko pod Bukowcem |
9.Klęskowo
- dzielnica Szczecina, niegdyś wieś słowiańska należąca m.in do klasztoru
w Kołbaczu, oraz ( w XIX w.) do rodziny Dohrnów - mecenasów sztuki i fundatorów
Muzeum Miejskiego. Najbardziej imponującą budowlą Klęskowa jest wiadukt autostrady o dł. 241,5 m i wys. 22 m przerzucony nad doliną Rudzianki. Autostrada miała prowadzić z Berlina poprzez Szczecin i Gdańsk do Królewca. Odcinek Berlin - Szczecin ukończono w 1936 r. Na dalszych odcinkach roboty trwały do 1943 r, (do pracy wykorzystywano jeńców wojennych i robotników przymusowych m. in. z Polski). |
Wiadukt autostrady w Klęskowie |