118 Rajd Promienisty
13.06.2010 (niedz.)

długość trasy: 9 km

zbiórka: pętla tramwajowa na Gocławiu - godz. 10.00

Trasa rajdu:

Gocław - od średniowiecza, aż do XIX w. była to mała wioska rybacka, zajmowano się tu również uprawą winorośli (winnice były usytuowane na nasłonecznionych, nadodrzańskich stokach). Pod koniec XIX w. zaczeły tu powstawać zakłady przemysłowe (fabryka brykietów, huta "Jadwiga", silos zbożowy). W tym też czasie Gocław stał się ulubionym miejscem niedzielnego wypoczynku szczecinian, co spowodowało powstanie licznych restauracji, hotelików, kawiarń itp., do których można było dopłynąć stateczkami kursującymi po Odrze.

 

Linia kolejowa Szczecin - Jasienica w okolicach Gocławia
- widok z początku XX w.
Myśl o wybudowaniu linii kolejowej umożliwiającej łatwą komunikację (pasażerską i towarową) z północnymi dzielnicami Szczecina pojawiła się w latach osiemdziesiątych XIX w. Linię wybudowano w latach 1896-98. Początkowo linia kończyła się w Jasienicy, następnie (w 1910 r.) została przedłużona do Trzebieży. W okresie drugiej wojny światowej na odcinku Szczecin - Police dobudowano drugi tor. W latach 70 -tych linia została zelektryfikowana. Obecnie wykorzystywana jest tylko do przewozu towarów.
W czasie wojny dzielnica została poważnie zniszczona. Już jednak w 1946 udało się uruchomić nabrzeże portowe - było to pierwsze miejsce w Szczecinie gdzie prowadzono załadunek węgla na statki
Powyższe informacje oraz umieszczone obok archiwalne zdjęcie zaczerpnięto z książki Marii Łopuch: "Szczecin, Jasienica, Trzebież ... historia szczecińskiej kolei podmiejskiej", seria: "Zeszyty Szczecińskie", Wydawnictwo Publisher's 2003

 

Wieża Gocławska - zbudowana została według projektu Wilhelma Kreisa. Dekorację rzeźbiarską opracował Herman Hosaeus. Zbudowano ją w latach 1914 -1921 w celu upamiętnienia postaci Bismarcka.
Na terenie Polski zachowało się do dnia dzisiejszego 17 wież Bismarcka (na ok. 40 zbudowanych).
Więcej informacji o wieżach Bismarcka można znaleźć na stronie: www.bismarcktuerme.de

Wieża Gocławska pod względem architektonicznym jest wzorowana na Mauzoleum Teodoryka Wielkiego w Rawennie. Mauzoleum to powstało w VI w. na rozkaz króla Gotów Teodoryka. Najciekawszą częścią tej budowli jest jej sklepienie, wykonane z jednej bryły kamienia o średnicy ok. 11 m i grubości przekraczającej 1 m. Naukowcy szacują, iż kamień ten waży ok. 400 ton. Do dnia dzisiejszego pozostaje zagadką w jaki sposób ówcześni budowniczowie potrafili przetransportować tak ogromny monolit z odległych o ponad 150 km kamieniołomów, a następnie umieścić go na szczycie budowli.


Wieża Gocławska w Szczecinie


Rawenna - rekonstrukcja Mauzoleum Teodoryka
  zdjęcie zaczerpnięto z książki Bogdana Żurawskiego: "Chufu czyli o gigantomanii u dawnych"; KAW Warszawa 1984.


Stare Bukowo
nazwa osiedla pochodzi od znajdującego się tu niegdyś lasu bukowego, nadającego się do wypasu bydła i owiec. Las został  wycięty w połowie XIX w., a teren wykorzystano do uprawy buraków cukrowych przerabianych na cukier w cukrowni na Drzetowie.

Na początku XIX w. w okolicach Starego Bukowa odkryto złoża bardzo dobrej jakości gliny. Spowodowało to powstanie licznych  kopalń gliny oraz cegielni. Dla pracowników tych zakładów powstało osiedle zwane Nowym Bukowem; dotychczasowe osiedle zaczęto nazywać Starym Bukowem. Po wojnie Stare Bukowo nie zostało zasiedlone; natomiast Nowe Bukowo zwane aktualnie Bukowem jest obecnie terenem intensywnego budownictwa mieszkaniowego, najczęściej jednorodzinnego.



Głaz Bukowski - granit o obw. 6,8 m i wys. 2,7 m. Na głazie napis w języku niemieckim: "Przyroda jest nieskończenie zróżnicowanym Bogiem. Schiller".


Pomnik ku czci sportowców - pomnik upamiętnia sportowów z Towarzystwa Gimnastycznego w Szczecinie Drzetowie poległych w czasie I wojny światowej. Pomnik ma formę przepołowionego głazu z odpowiednią inskrypcją i listą poległych. Monument powstał w latach dwudziestych XX w. , zaś w 2007 został ponownie ustawiony.

Podbórz (pętla autobusów nr 87)  - META